Ako začať s bicyklovaním

Je to skvelý spôsob, ako si zlepšiť kondíciu, udržať sa v dobrej kondícii a zároveň sa pokochať malebnými výhľadmi - tu je návod, ako začať šliapať do pedálov

Je to oficiálne: najobľúbenejšou vonkajšou aktivitou počas výluky je teraz bicyklovanie. Keďže to bola jedna z troch foriem pohybu, ktoré vláda povolila, keď sme boli obmedzení na jeden výlet denne, mnohí z nás využili príležitosť oprášiť bicykle a opäť vyraziť na cesty. Členka nášho zdravého tímu Hattie jazdila na bicykli pravidelne už pred výlukou, ale teraz povzbudzuje nováčikov, aby si to tiež vyskúšali.

"Jedným z obrovských pozitív súčasnej situácie je, že cesty sú čistejšie od áut, čo je ideálne, ak ste trochu nervózni," hovorí Hattie, ktorá tiež verí, že pocit spojenia s ostatnými cyklistami jej pomohol v ťažkých dňoch. "To, že som si všimla svojich susedov a solidárne im prikývla, keď prechádzali cez dopravné zápchy, mi pomohlo upevniť pocit spolupatričnosti. A kým iní nakupujú pre starších ľudí alebo rozvážajú pečivo, ja požičiavam pumpu na bicykel a dávam pokyny.

Bicyklovanie pomohlo Hattie spoznať aj viac z jej okolia. "Objavila som cesty popri rieke, rozľahlé záhrady palácov a hrboľaté lesné cestičky, všetky miestne, ale mne predtým neznáme. Trénerka Holly Seearová hovorí, že cyklistika je jednoduchá a stojí za to ju oslavovať; stačí mať bicykel a môžete vyraziť. "Dáva vám pocit slobody, dá sa ľahko zaradiť do vašej rutiny a existuje nekonečné množstvo webových stránok a aplikácií, ktoré vám pomôžu užiť si ju," hovorí.

Takže teraz už poznáme výhody pre pohodu, aké sú fyzické výhody a ako začať?

Aké sú výhody pre telo?

Mnohé výskumy zistili, že bicyklovanie znižuje riziko chronických ochorení, ako sú srdcové choroby, cukrovka 2. typu a mŕtvica. Pri miernej jazde sa spáli až 500 kalórií za hodinu, zlepší sa nálada, udrží sa štíhla línia, zvýši sa kardiovaskulárna kondícia a sila a bicyklovanie je šetrné ku kĺbom. "Je obzvlášť dobrá na tonizáciu spodnej časti tela a jadra, ktoré vás počas jazdy udržia v stabilite. Horná časť tela dostane zabrať, ak stojíte, stúpate do kopcov alebo jazdíte mimo cesty," hovorí Seear.

Ako môžem získať sebavedomie na bicykli?

"Začnite niekde, kde nie je premávka, napríklad v parku, aby ste si osvojili jazdu jednou rukou, aby ste mohli signalizovať, a zvyknite si pozerať sa cez obe ramená, aby ste vnímali premávku," hovorí Seear. Cyklisti na cestných bicykloch môžu využívať pätky, ktoré pripevňujú topánky k pedálom, aby ste mohli vyvíjať tlak po celej dĺžke otáčania, nielen pri šliapaní. "Ak s nimi začínate, začnite s najvoľnejším nastavením napnutia pedálov a trénujte v stoji pri stene. Cvičte aj radenie rýchlostí, kým sa vám to nestane inštinktom. Správne používanie prevodov vám pomôže zrýchliť alebo uľahčí jazdu do kopca. Keď sa vyberiete na jazdu, buďte asertívni a nepúšťajte sa do priekop. Nezabúdajte, že ste účastníkom cestnej premávky ako ktokoľvek iný - neospravedlňujte sa za to, že ste tam. Keď sa obzeráte, aby ste dali znamenie, nadviažte s vodičmi očný kontakt. Povedzte niekomu, kam idete a kedy sa vrátite, vezmite si telefón, pohotovostnú hotovosť a súpravu na opravu defektu.

Aké sú základy jazdy?

Pri prejazde zákrutou držte vonkajší pedál v najnižšej polohe, pričom naň treba tlačiť, aby mal väčšiu priľnavosť. Snažte sa udržiavať kadenciu šliapania 70-90 plných otáčok za minútu. "Buďte pripravení na kopce tým, že hneď ako pocítite sklon, preradíte na ľahší prevod a potom sa roztočíte," hovorí Seear. "Roztočenie" tu znamená rýchlejšie šliapanie na ľahší prevod, na rozdiel od "šliapania", pomalšieho šliapania na ťažší prevod, ktoré viac zaťažuje kolená.

Aký bicykel si mám vybrať?

Záleží na tom, akým typom jazdca chcete byť. "Do terénu alebo na náročné trasy - horský bicykel. Ak sa plánujete venovať podujatiam, športovým aktivitám, pretekom alebo denne dochádzať do práce, najlepší je cestný bicykel. Na príležitostné dochádzanie do práce a jazdu pre potešenie by mohol byť vhodný hybrid. Pomôcť vám môže predajňa bicyklov. Hybridy sú medzi ženami najobľúbenejšou voľbou: sú ľahké a vďaka širším plášťom, rovným riadidlám a vzpriamenejšej polohe si poradia s väčšinou terénov a počasia. V obchode vám pomôžu s výberom správnej veľkosti rámu. Kúpte si tiež prilbu, polstrované šortky, cyklistický dres, okuliare (na ochranu očí pred hmyzom, kameňmi a počasím), rukavice (na ochranu rúk) a súpravu na opravu.

Foto: iStock / Zdroj a Autor: Healthy Magazine