Ako zlepšiť svoje fitness myslenie

Či už trénujete na ďalší londýnsky maratón, alebo ste prestali dosahovať výsledky, tu je návod, ako obnoviť svoju kondíciu pomocou odvahy a odhodlania.

Bežkyňa Lynsey Sharpová mala pri zisku striebornej medaily na Hrách Commonwealthu 2014 na chrbte ruky čiernym fixom napísané slová "Get out strong, commit" (Vyjdi silný, oddaj sa). Olympijská cyklistka Laura Kennyová, predtým Trottová, si pred pretekmi šliape na mokrý uterák v ponožkách. Či už ako vaša kondičná motivácia pôsobia inšpiratívne frázy alebo povery, žiadne preteky sa nikdy nevyhrali bez psychickej odolnosti. Je to však niečo, s čím sa rodia len elitní športovci, alebo sa to dá naučiť, keď sa naša vlastná úroveň kondície dostane na métu? Hugh Gilmore, výkonnostný psychológ z Anglického inštitútu športu, prezrádza, ako sa môžete myšlienkami dostať k víťazstvu.

Je to všetko v našej hlave?

'Ľudí priťahuje väčší cieľ, ktorý môžu vidieť za rok,' hovorí Gilmore, 'ale ak chcete vyhrať v budúcnosti, musíte sa sústrediť na to, čo je dôležité teraz (alebo WIN). Zastavený pokrok alebo dokonca neúspech je len spätná väzba - výkon je cesta a má byť výzvou a rozvíjať vás. Preto je dôležité pýtať sa samého seba: "Ako ma to vyzve a čo vo mne táto výzva rozvíja?". Stanovenie priorít a plánovanie sú kľúčové psychologické zručnosti, ktoré sú základom úspechu.

Mentálna odvaha

"Tento termín vytvorili akademici a je to preznačenie iného psychologického výrazu "svedomitosť". Tento termín nemá taký význam v aplikovanej psychológii - teda psychológii, ktorá rieši praktické problémy. Skôr sa týka toho, ako premýšľate o tom, čo vám mentálna grit môže pomôcť dosiahnuť. Ak si myslíte, že byť "svedomitejší" by vám pomohlo ráno vstať z postele a trénovať pred prácou, nastavte si budík a naplánujte si to. Jedným z kľúčových tipov pre fitnes, z ktorého sa môžeme poučiť, je, že stanovenie presných plánov predurčuje správanie. Namiesto používania pojmov ako "mentálna odvaha" sa jednoducho opýtajte sami seba, aké odhodlanie by vám mohlo pomôcť fyzicky, a potom si to naplánujte. Robiť znamená byť.

Športová psychológia

'Plánuj, priprav sa, cvič a vykonaj je skvelé pravidlo, ale ľudia často vynechávajú praktickú stránku veci. Ľudia cvičia v pohodlných podmienkach, ktoré neponúkajú veľa protivenstiev. Príjemná, klimatizovaná telocvičňa je ďaleko od toho, keď si idete napríklad v januári zabehať do severoírskych hôr Mourne. Simulované náročné súťažné zážitky, ako je beh vonku, pre vás budú výzvou a dodajú vášmu tréningu variabilitu. Odhalia tiež výkonnostné medzery a dajú vám príležitosť naučiť sa, ako sa s nimi lepšie vyrovnať. Ak sa vám podarí urobiť tréning náročnejší ako samotné preteky, budete psychicky pripravení.

Je cieľom víťazstvo?

'Kľúčom k dlhodobému rozvoju je pozerať sa na to, čo robíte, ako na výzvu, a nie sa sústrediť len na víťazstvo. To znamená, že pri súťažení určite musíte konať v prítomnom okamihu. Tri otázky, ktoré si treba položiť, sú nasledovné: Aký je súčasný kompromis pri sústredení sa na víťazstvo? Existujú lepšie alternatívy, na ktoré sa môžete sústrediť? A aké mám dôkazy o tom, že sústredenie sa výlučne na víťazstvo mi teraz prospeje? Výskum ukazuje, že ľudia, ktorí sa sústredia na spôsoby, ako by mohli prehrať, a potom plánujú, ako to prekonať, majú počas súťaže väčšiu šancu prekonať ostatných.

Deň pretekov

"Príprava je najväčším zdrojom sebadôvery. Preto je hodnotenie výkonnosti po posledných pretekoch veľmi dôležité, pretože vám umožní pripraviť sa na ďalšie preteky. Športovcom hovorím, že príprava je vždy pozitívna, ak sa sústredíte na pozitívne fakty týkajúce sa vášho výkonu. Vo vrcholovom športe sa často hovorí, že to, ako rýchlo sa učíme, je našou jedinou výhodou. Čím viac viete o svojich predchádzajúcich výkonoch, tým ľahšie vymyslíte solídny plán pretekov a reagujete na rôzne miesta a podmienky.

Foto: iStock / Zdroj a Autor: Heathly Magazine