Strava

6 najlepších potravín pre slabý imunitný systém

Bez ohľadu na ročné obdobie je dôležité udržiavať imunitný systém zdravý a posilnený. Niektoré potraviny môžu dokonca znížiť pravdepodobnosť ochorenia alebo pomôcť rýchlejšie sa zotaviť. Povieme vám, ktorých šesť potravín pomáha proti oslabenému imunitnému systému.

6 najlepších potravín pre slabý imunitný systém

Potraviny obsahujúce vitamín C

Vitamín C má protizápalové, antibakteriálne a antioxidačné vlastnosti, a tak chráni imunitné bunky pred škodlivými látkami, ako sú vírusy alebo baktérie. Zohráva tiež dôležitú úlohu pri budovaní a udržiavaní zdravého tkaniva, najmä pokožky. Neporušená pokožka tvorí účinnú bariéru proti infekcii. Vitamín C preto podporuje oslabený imunitný systém a znižuje pravdepodobnosť vzniku infekcií. V prípade ochorenia pomáha zvýšený príjem vitamínu C k rýchlejšiemu zotaveniu.

Zázvor

Zázvor je účinným prostriedkom proti oslabenému imunitnému systému. Koreň má antioxidačné, protizápalové a antimikrobiálne vlastnosti a môže znížiť riziko infekcií. Antimikrobiálne vlastnosti zázvoru môžu zabrániť rastu nebezpečných baktérií, ako sú E. coli alebo salmonela. Zázvor by sa mal užívať preventívne, aby sa čo najúčinnejšie bojovalo proti infekciám, ktoré sa vyskytnú. Preto sa odporúča konzumovať zázvor pravidelne a pridávať ho do kari, polievok, dusených pokrmov alebo smoothies. Koreň chutí výborne aj vtedy, keď sa zaleje horúcou vodou ako čaj. Zázvor preukázateľne zmierňuje nevoľnosť, tráviace ťažkosti a kŕče v bruchu. Obsiahnuté gingeroly stimulujú tvorbu žlče a slín, ako aj trávenie, čo zmierňuje príznaky.

Cesnak

Cesnak obsahuje účinné zlúčeniny, ako napríklad alicín, ktoré znižujú riziko infekcie a posilňujú oslabený imunitný systém. Alicín je v cesnaku pôvodne prítomný vo svojom prekurzore "aliín". Keď sa strúčik cesnaku olúpe, nakrája alebo pomelie, uvoľní sa enzým nazývaný aliináza. Ten pri kontakte so vzduchom reaguje s alliínom. Reakciou vzniká alicín, ktorý posilňuje imunitné bunky a chráni pred prechladnutím a chrípkou.

Bobule

Bobule sú bohaté na fytochemikálie, ktoré majú zdravie podporujúce a antimikrobiálne účinky. Sekundárna rastlinná látka antokyanín dáva ovociu intenzívnu farbu, pôsobí protizápalovo a posilňuje oslabený imunitný systém.
Kokosový olej

Kokosový olej sa skladá z mastných kyselín so stredne dlhým reťazcom, ktoré majú antimikrobiálne vlastnosti. To znamená, že brzdia rast mikroorganizmov, napríklad baktérií. V kokosovom oleji sa vo veľkom množstve nachádza mastná kyselina so stredne dlhým reťazcom kyselina laurová. Tá sa v tele mení na monolaurín. Obe dokážu bojovať proti škodlivým vírusom, baktériám a plesniam, čím posilňujú oslabený imunitný systém. Napriek jeho imunitu posilňujúcim vlastnostiam sa kokosový olej odporúča konzumovať s mierou, pretože obsahuje 90 % nasýtených tukov. Tie môžu zvýšiť riziko dyslipidémie.

Orechy a semená

Orechy a semená obsahujú mnoho cenných živín. Okrem iného obsahujú selén, meď, vitamín E a zinok. Všetky tieto zložky sú účinné proti oslabenému imunitnému systému. Napríklad sezamové semienka a mandle obsahujú veľa medi a vitamínu E, zatiaľ čo tekvicové semienka a kešu orechy sú bohaté na zinok. Jediný brazílsky orech dokáže pokryť dennú potrebu selénu. Orechy a semená majú tiež vysoký obsah vlákniny, obsahujú cenné omega-3 mastné kyseliny a antioxidanty, ktoré majú pozitívny vplyv na zdravie a posilňujú oslabený imunitný systém.

Autor, Foto a Zdroj: Gloriousa