Strava

Čo robí vitamín D?

Zohráva dôležitú úlohu v našej imunite a pomáha udržiavať naše kosti silné - tu je návod, ako získať viac vitamínu D

Čo robí vitamín D?

Čo to je?

Vitamín D, ktorý vzniká pôsobením UV žiarenia na pokožku, zohráva významnú úlohu pri mnohých ochoreniach, od imunity až po srdcové choroby. Až 60 % z nás má nedostatok vitamínu D v dôsledku nedostatku slnečného žiarenia v zime a prílišnej starostlivosti o slnko.

Na čo slúži?

Buduje kosti: Nedávny prehľad výskumu Cochrane Collaboration dospel k záveru, že vitamín D v kombinácii s vápnikom, najmä v detstve, môže zabrániť zlomeninám spôsobeným osteoporózou v neskoršom veku.

Zvyšuje energiu: V štúdii Newcastle University sa zistilo, že doplnky vitamínu D môžu zvýšiť aktivitu mitochondrií, "batérií" vo vnútri každej bunky, a tým zvýšiť energiu.

Posilňuje imunitu: slnečný vitamín reguluje lymfocyty imunitného systému, takže chráni pred prechladnutím, chrípkou a inými infekciami.

Chráni vaše srdce: V dánskej štúdii sa zistilo, že ľudia s najvyššou hladinou vitamínu D mali o 64 % nižšiu pravdepodobnosť infarktu a o 40 % nižšiu pravdepodobnosť ischemickej choroby srdca.

Kedy ho potrebujem?

Súčasné usmernenia Public Health England týkajúce sa vitamínu D odporúčajú denný príjem 10 µg. Podľa tohto odporúčania by väčšina obyvateľov Spojeného kráľovstva mala prijímať dostatočné množstvo vitamínu na jar a v lete prostredníctvom stravy a slnečného žiarenia. Je však pomerne ťažké dosiahnuť 10 µg vitamínu D len prostredníctvom stravy, preto by sme mali zvážiť užívanie doplnku stravy počas jesenných a zimných mesiacov.

Ako ho získam?

Jedlo: Medzi dobré zdroje patria tučné ryby, vajcia, pečeň a obohatené potraviny, ako sú obilniny, nátierky a sušené mlieko.

Slnečné lúče: Denne sa vystavujte slnečnému žiareniu bez akejkoľvek ochrany pred slnkom približne 15 minút - oveľa skôr, ako sa spálite.

Užívanie: Ani strava, ani pobyt na slnku počas zimy nedodávajú dostatok vitamínu D, preto užívajte denne doplnok D3. Keďže ide o vitamín rozpustný v tukoch, užívajte ho s hlavným jedlom vrátane nejakého tuku, aby sa zvýšila jeho absorpcia.

Foto: iStock / Autor a Zdroj: Healthy Magazine